Afacere online cu aromă de vin
Două moldovence pun țara la cale în împărăția lui Shakespeare. Departe de casă, au inițiat o afacere spumoasă și selectă. În urma vacanțelor în Champagne, Burgogne, Provence, Toscana și Napa Valley au lansat un website dedicat industriei vinicole. Și-au creat propriul paradis în Anglia. Vedeți un interviu cu una dintre fondatoare, Diana Isac, care a studiat Relații Internaționale la Londra și a decis să rămână, cu riscul de a cade pradă lipsei de răbdare, însușind că cea mai bună investiție este în oameni.
- Diana, cum ai ajuns în Anglia, de cât timp ești acolo?
- Eu am venit în Marea Britanie pentru a termina liceul, iar Tatiana, colega mea, a plecat în Olanda la universitate. Suntem aici de mai mult de 10 ani.
În 2011, am decis să abandonăm sectorul financiar. Aveam nevoie de o idee bună și când ea a venit, ne-am lăsat joburile și ne-am lansat în proiect. Am creat platforma online Winerist (www.winerist.com) pentru că am vrut o schimbare și pentru că am avut o idee care ne-a părut perfectă pentru stilul de viață pe care ni-l dorim.
Winerist, prescurtat de la ‘wine tourist’, este un website dedicat turismului vinicol, oferă câte un ghid pentru fiecare dintre cele 35 regiuni vinicole din lume pe care le poți găsi pe site cu recomandări la hotele, vinării, restaurante și tururile cele mai bune din regiune. Clienții noștri pot face booking direct pe site și prin intermediul nostru pot crea vacanța perfectă în regiunea pe care vor să o descopere.
Atunci când nu sunt resurse financiare, e important să rămâi perseverent
- De unde vine idea inițierii unei afaceri? Cum a fost la început?
- Idea a venit în timpul vacanțelor prin Champagne, Burgogne, Provence, Toscana și Napa Valley. În aceste regiuni, unde se produce un vin excepțional, am descoperit istoria, cultura și patrimoniul regiunii prin intermediul vinului, vinăriilor și persoanelor pasionate de această industrie. Am analizat domeniul și am înțeles că există posibilitatea de a dezvolta această nișă. Am conștientizat că nu există competitori direcți care să dezvolte piața globală în turismul vinicol. La început, am vrut să ne asigurăm că este o idee solidă și că e posibil s-o punem în practică într-o manieră cât mai originală. A trebuit să ne asigurăm că avem un avantaj competitiv și că va fi foarte greu sa copiezi același proiect. Pregătirea a durat 9 luni – sugestiv cred eu, dar astăzi avem 9 luni și mergem înainte!
- Cât de mult încurajezi mobilitatea academică/financiară?
- Mobilitatea e posibilă atunci când sunt resurse. Atunci când nu sunt resurse financiare e important să rămâi perseverent. Poți aplica la burse, programe de schimb, seminare. Acasă sunt organizații care ajută tinerii cu inițiativă. Cel mai des începi de la zero, dar trebuie să ai răbdare. E lucrul care ne lipsește cel mai mult cât suntem tineri.
- Care au fot obstacolele la început de cale?
- Cel mai greu a fost să ne documentăm și să înțelegem industria. A fost un proces lung de organizare și lucru de echipa. Am fost doar noi două, dar am învățat multe împreuna și am cerut ajutorul și susținerea prietenilor și cunoștințelor care au trecut prin același proces, fie reușind sau eșuând. Am învățat de la fiecare din ei ceva bun.
În afaceri, e important să ai un Plan B
- Ca să începi o afacere de succes, să creezi un brand de renume, pe lângă bani, ce-ar mai trebui să investeşti?
- Trebuie să investești în oameni cu care ai vrea să lucrezi și în tine. Trebuie să încerci să înveți lucruri noi tot timpul. Nu poți să stai comod în fața calculatorului doar pentru că ai o idee bună. Și dacă lansezi un business, trebuie să știi domeniul pe dinafară. Devii expert în Social Media, website-uri, de toate. Mai e important să nu-ți fie frică de eșec. Dacă nu merge prima oară, mai încearcă o dată. E important să ai un Plan B.
- Ce-ar trebui să cunoască moldovenii aflați peste hotare și vor să-și deschidă afacerea proprie?
- Întâi de toate, trebuie să ai o idee bună și să crezi în ea. După asta faci un Business Plan și cercetezi domeniul. Găsești oameni care ar vrea să îl citească și să revină cu idei constructive. După asta, poți decide dacă vrei și poți să începi o afacere. Daca îți lipsesc resursele, atunci trebuie să găsești și un investitor. Cel mai important e să ai răbdare și să fii insistent. Dacă nu ai o idee bună, continuă căutarea și între timp încearcă să dezvolți aptitudini și talente care o să îți prindă bine când lansezi un proiect antreprenorial.
- Cum se împacă viața de familie și cea profesională?
- A fost mai greu în ultimele 6 luni. Colega mea, Tatiana, o are pe Olivia, care este încă foarte micuță și eu încerc să găsesc timp pentru partenerul meu. Dar la Londra viața merge într-un tempou nebun, așă că ne mișcăm cu pași mici, dar siguri. Winerist ne permite să lucram de acasă sau din orice parte a lumii și asta e îmbucurător. Plus la toate, avem și o echipă bună la moment, așă că, am învățat să ne susținem și să mizăm pe ajutorul celor din jur.
Ideile bune cel mai des se nasc din conflict și lucru în echipă
- Există o rețetă a succesului?
- Să crezi în tine și să ai parteneri de încredere, stabili, cu care să poți lucra. Singur e foarte greu să îți atingi scopul. Un partener îți poate spune ‘nu’ atunci când ești gata să greșești. Ideile bune cel mai des se nasc din conflict și lucru în echipă.
- Cât de reală este revenirea acasă?
- Ar fi greu s-o facem la moment. Avem o familie și un cerc de prieteni în Marea Britanie. Eu m-am maturizat aici. Aveam doar 16 de ani când am venit. Tatiana are o familie și aici e a doua casă.
Dor de părinți, cireșe, plăcinte și vin moldovenesc
- Care ar fi lucrurile de care ți-e dor departe de casă?
- De părinți, bineînțeles. Dar ne e dor și de cireșe, de plăcinte, de soare și desigur de vinul bun de casă. Sunt producători locali care în ultimii ani au început să producă un vin deosebit.
- Cum se vede Moldova din Marea Britanie și mai ales businessul de aici?
- Comunitatea de moldoveni din Marea Britanie a făcut câteva încercări pentru a lansa mici proiecte acasă. Nu e simplu să lansezi o companie în Marea Britanie, dar din experiența celor din jur e și mai dificil să o faci acasă. În primul rând din punct de vedere financiar, pentru că nu se oferă mult ajutor pentru antreprenori și doi, din punct de vedere a suportului social. În Marea Britanie sunt proiecte și organizații care te ajută să dezvolți idei. Acasă e un pic mai greu să găsești organizații și persoane care să te susțină, dar suntem și o țară mai mica și încă tânără. Dar se schimba lucrurile și în Moldova și tinerii de acasă fac pași eroici pentru a modifica status quo-ul și modul de gândire al societății la general. Ei sunt viitorul și e îmbucurător să vezi inițiative lansate de tinerii de acasă, tot pentru tineri.
Lucrurile bune se cunosc prin comparație
- Ce planuri de viitor aveți?
- Winerist este doar la început de drum. La moment, ne axăm pe relațiile cu partenerii locali: vinării și hotele. În curând, vom oferi și servicii de turism vinicol în Moldova. Va urma o etapă de investiții și după asta vom dezvolta platforma și în alte direcții. Dar rămâne de văzut!
- Dacă ai fi absolventa unui liceu acum, încotro ai lua-o?
- Nu știu. Mi-e greu să spun. Cred că aș încerca să fac același lucru pe care l-am făcut și acum 10 ani. Aș încerca să câștig o bursă pentru a pleca la studii. Eu am crezut întotdeauna că e bine să înveți cum se fac lucrurile și în alte părți ale lumii, mai ales în acele părți ale lumii care o fac mai bine decât noi. Se învață prin exemplu, cred.
Нравится
Găsește-ne pe Facebook