23.11.2012

Migranților, RM trebuie să le recunoască invățarea anterioară

Migranților, RM trebuie să le recunoască invățarea anterioară

Recunoaşterea învăţării anterioare ar facilita reintegrarea profesională a migranţilor moldoveni odată întorşi în ţară. De această părere sunt experţii care au prezentat astăzi studiul „Recunoaşterea învăţării anterioare (RPL) pentru migranţii întorşi în Moldova: realităţi şi tendinţe".


Studiul, realizat de Viorica Antonov şi Corneliu Ciurea, experţi IDIS „Viitorul", precum şi de expertul din România, Valeriu Frunzaru, abordează procesul de reintegrare a migranţilor moldoveni pe piaţa muncii, odată reîntorşi în ţară. Experţii analizează posibilităţi şi mecanisme de recunoaştere şi validare a calificărilor obţinute în străinătate de către migranţi.

Potrivit autorilor studiului, principala problemă constă în lipsa unor mecanisme viabile de recunoaştere şi validare propriu-zisă a calificărilor şi învăţării anterioare a migranţilor întorşi acasă. „În acest context, devine problematică angajarea migranţilor calificaţi fără diplome sau atestare în cadrul companiilor din R.Moldova şi în special în cele cu capital străin. Din aceste considerente, este necesară instituirea unui mecanism de validare a învăţării anterioare în R. Moldova", a explicat Viorica Antonov.

„Printre politicile recomandate în acest studiu, menţionăm instituirea unui Centru Republican de Coordonare a Validării care să fie subordonat Ministerului Educaţiei, dar şi accelerarea adoptării Codului Educaţiei", a subliniat Cornel Ciurea.
Plecând de la experiența unor state europene ca Suedia, Anglia, Franţa şi România, și luând în considerare particularitățile pieței muncii, a sistemului de învățământ și a dezvoltării instituționale din R. Moldova, autorii au venit cu recomandări pentru punerea în practică a unor modalități de recunoaștere a învățării formale și non-formale anterioare în ţara noastră. „Uniunea Europeană insistă asupra recunoaşterii învăţării anterioare şi din acest motiv am pornit de la exemplele ţărilor UE pentru a vedea ce putem implementa în cazul R. Modlova", a precizat Valeriu Frunzaru.

Experţii propun încadrarea recomandărilor în opt paliere: dezvoltarea unui context instituțional și legislativ; informarea factorilor interesați de posibilitatea și avantajele pe care le oferă recunoaşterea învăţării anterioare; pregătirea instituțiilor care realizează practic recunoaşterea învăţării anterioare respectarea unor principii etice în recunoaşterea învăţării anterioare; informarea; evaluarea; atestarea; monitorizarea.

Studiul este un produs al IDIS „Viitorul", lansat cu suportul financiar al Băncii Mondiale, în cadrul Reţelei Băncii Mondiale MiRPAL (Migration and Remittances Peer-Assisted Learning), din care face parte şi IDIS „Viitorul".

viitorul.org


Comentează