





Află detalii şi schimbă accentele, urmare a unui interviu despre comunicare şi firul atât de subţire dintre jurnalism şi relaţii publice.
- E un domeniu în creştere, de perspectivă, deci îţi oferă şanse profesionale bune.
- Unde este mai indicat să urmezi această facultate?
- Acolo unde sunt profesori buni.
- Ce-i mai bine să faci, relaţii publice sau jurnalism?
- Cred că lucrul cel mai important e să privim sfera comunicării dintr-o perspectivă mult mai largă decât am făcut-o până acum. O specializare îngustă (de gen presă scrisă, radio etc.) nu mai este funcţională.
- Daniel Diviricean a fost studentul dvs., acum lucrează pentru guvernul RM, a făcut jurnalism după care a trecut la PR, cât de subţire este firul care leagă PR-ul cu jurnalismul?
- Dl. Diviricean este un bun exemplu pentru această nouă înţelegere a spaţiului comunicării. El are o capacitate excepţională de a se adapta şi de a se specializa în domenii multiple, ceea ce e absolut necesar pentru orice bun comunicator în această eră a unei evoluţii tehnologice fără precedent.
- Prin ce s-ar deosebi un student de la jurnalism de cel de la alte facultăţi?
- Ar trebui să se deosebească prin această capacitate specială de a se adapta şi de a evolua o dată cu industria.
- De ce în SUA scade numărul studenţilor la jurnalism?
- Fiindcă instituţiile de presă tradiţionale, mai ales presa scrisă, nu merg prea bine. În 2009 şi 2010, zece mii de ziarişti şi-au pierdut locurile de muncă în SUA.
- În ultimii ani, care sunt cele mai solicitate specialităţi în SUA?
- În facultăţile de jurnalistică şi comunicare de masă din Statele Unite, relaţiile publice şi reclama.
- De unde vine tendinţa de a face mai mult relaţii publice decât jurnalism?
- Piaţa de muncă determină această opţiune.
- Ce lipseşte studenţilor de azi? În comparaţie cu alte generaţii?
- Noile tehnologii au produs modificări în felul în care studenţii învaţă. Cum accesul la informaţie e atât de rapid, studenţii de azi sunt uneori nerăbdători. Iar cercetarea cere, totuşi, răbdare, aprofundare.
- Din experienţa dvs de profesor, "fără hotare", care sunt cele mai mari probleme ale studenţilor de pretutindeni?
- Cele financiare.
- Credeţi că în licee copii ştiu ce vor, cum îi facem sau cel puţin îi motivăm să aleagă corect meseria?
- Cred că le cerem copiilor, uneori, să decidă prea repede şi nu în cunoştinţă de cauză. Poate că ar trebui gândite nişte clase în care elevii sa fie ajutaţi să se cunoască mai bine pe ei înşişi şi să îşi definească mai temeinic priorităţile.
10.01.2012